Zapraszamy do udziału w konkursie symboli bożonarodzeniowych. Szczegóły na plakacie poniżej...

14 listopada odbyły się zawody powiatowe Igrzysk Dzieci Szkolnych w Futsalu Chłopców w Leśnicy, w których uczestniczyli nasi uczniowie,  ponieważ wcześniej zwyciężyli w zawodach gminnych. W rozgrywkach powiatowych również brały udział szkoły ze Strzelec Opolskich, Staniszcz Wielkich, Krośnicy, Leśnicy, Jemielnicy. Drużyny podzielono na 2 grupy i zagrano systemem każdy z każdy w grupie. 1 i 2 miejsce z grup awansowało do półfinału, w którym wyłoniono finalistów. Nasza drużyna awansowała do finału, w którym rozegrała mecz ze szkołą z Jemielnicy. Tam, niestety, przegraliśmy, zdobywając drugie miejsce w powiecie. Wielkie gratulacje i powodzenia w dalszych zawodach sportowych. 

11 listopada to jedna z najważniejszych dat w historii Polski – dzień, w którym po 123 latach niewoli nasz kraj odzyskał niepodległość. Z tej okazji w naszej szkole odbył się uroczysty apel poświęcony pamięci bohaterów, którzy walczyli o wolność Ojczyzny. Uroczystość rozpoczęła się wspólnym odśpiewaniem „Mazurka Dąbrowskiego” w ramach ogólnopolskiej akcji „Szkoła do hymnu”, organizowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. O godzinie 11:11 cała społeczność szkolna – uczniowie, nauczyciele i pracownicy – wspólnie zaśpiewali hymn państwowy, oddając w ten sposób hołd wszystkim, którzy przyczynili się do odzyskania niepodległości przez Polskę. Podczas apelu uczniowie zaprezentowali montaż słowno-muzyczny przypominający trudną drogę Polaków do wolności. Marta i Maciej odczytali krótki rys historyczny dotyczący wydarzeń z 1918 roku, dzięki czemu wszyscy mogli lepiej zrozumieć tło historyczne obchodzonego święta. Wystąpił również chór szkolny złożony z uczniów klas trzecich, który zaprezentował patriotyczne pieśni, wprowadzając wszystkich w wyjątkowy, podniosły nastrój. Całość dopełniła uroczysta atmosfera oraz dekoracje w barwach narodowych. Obchody Narodowego Święta Niepodległości w naszej szkole były nie tylko okazją do wspólnego świętowania, ale także momentem refleksji nad wartością wolności i patriotyzmu. Takie wydarzenia przypominają nam, że niepodległość nie jest dana raz na zawsze – trzeba o nią dbać i pielęgnować pamięć o tych, którzy ją wywalczyli.

Dyrektor szkoły zaprasza rodziców na spotkanie wywiadowcze, które odbędzie się w czwartek 13 listopada 2025 r. zgodnie z poniższym harmonogramem:

HARMONOGRAM

Dnia 4 listopada br. uczniowie klas 1a i 1b wraz z wychowawcami udali się na wycieczkę do Teatru Lalki i Aktora w Opolu, aby obejrzeć spektakl pt. „Dzieci z Bullerbyn” oraz wziąć udział w lekcji teatralnej. Przedstawienie oparte było na znanej książce Astrid Lindgren. Opowiadało o wesołym życiu dzieci z małej szwedzkiej wioski – ich przygodach, zabawach i codziennych obowiązkach. Spektakl bardzo spodobał się uczniom. Aktorzy w ciekawy sposób łączyli grę aktorską z animacją lalek, a scenografia i muzyka wprowadziły wszystkich w pogodny, pełen radości nastrój. Po zakończeniu przedstawienia dzieci uczestniczyły w lekcji teatralnej, podczas której mogły dowiedzieć się, jak powstaje spektakl, co nazywamy scenografią, zobaczyć z bliska lalki teatralne czy poznać tajniki pracy aktora. Przemiłe panie aktorki zdradziły również ciekawe sposoby na zapamiętywanie np. dłuższego tekstu, wiersza czy piosenki. Uczniowie mieli również okazję "zajrzeć" za scenę i przekonać się, jak trudna, ale też ciekawa jest praca w teatrze. Wyjazd do teatru był dla wszystkich, nie tylko wspaniałym doświadczeniem, ale również integracją, współpracą i wspólną zabawą. Uczniowie wrócili do szkoły pełni wrażeń, zainspirowani do dalszego poznawania świata teatru.

24 października, w wielu krajach, obchodzi się Światowy Dzień Origami – japońskiej sztuki składania papieru. Uczniowie klas trzecich przyłączyli się do tego wydarzenia. Dzieci poznały historię origami i jego znaczenie w kulturze Japonii. Dowiedziały się również, co oznacza i skąd wzięła się nazwa tej sztuki. Następnie wzięły udział w zajęciach praktycznych, podczas których powstały kolorowe pieski, łódki i króliczki. Obchody Światowego Dnia Origami były nie tylko okazją do rozwijania zdolności manualnych, ale także do poznania innej kultury i wspólnej zabawy.

W ostatnich dniach października uczniowie klas drugich i trzecich brali udział w projekcie „Mały Opolanin”. Jest to projekt edukacji, w ramach którego uczestnicy zwiedzają najciekawsze zakątki Opola, biorą udział w zajęciach muzealnych oraz warsztatach artystycznych. Tematem przewodnim projektu było „Rozśpiewane Opole". Dzieci z klas drugich miały okazję spróbować gry na ukulele; poznawały budowę instrumentu, sposób jego trzymania oraz nauczyły się gry kilku akordów. Pod okiem fachowca wykonały wspólny akompaniament do piosenki.  Zarówno drugo- jak i trzecioklasiści wzięli udział w warsztatach muzycznych, podczas których poznawali różne instrumenty perkusyjne, próbowali gry na nich, a potem wspólnie wykonali akompaniament do „Marsza tureckiego” oraz muzyki z filmu „Piraci z Karaibów”. Dzieci z klas trzecich uczestniczyły w warsztatach teatralnych, podczas których poznawały tajniki pracy aktora, rozwijały swoją wyobraźnię oraz uczyły się wyrażać swoje emocje.  Udział w projekcie zakończyła wizyta w opolskim amfiteatrze oraz Muzeum Polskiej Piosenki. Tutaj dzieci mogły zobaczyć i wirtualnie przymierzyć stroje piosenkarzy, posłuchać znanych polskich piosenek i obejrzeć filmy o artystach. Wyjazd do Opola został sfinansowany z  Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii.

29 października uczniowie klas ósmych naszej szkoły wzięli udział w corocznej akcji sprzątania cmentarzy w Ujeździe. Z zaangażowaniem porządkowali groby, grabili liście, zapalali znicze i dbali o porządek wokół mogił. Szczególną uwagę poświęcili grobom nauczycieli, którzy przez lata tworzyli historię naszej szkoły, oraz grobom wojennym, w których spoczywają bohaterowie walczący o wolność naszej ojczyzny. Była to niezwykle cenna lekcja historii, pamięci i szacunku wobec przeszłych pokoleń. Dziękujemy naszym uczniom za wrażliwość, empatię i gotowość do działania. Niech pamięć o zmarłych trwa nie tylko w zniczach, ale i w naszych sercach.

27 października uczniowie klasy VIII odbyli wyjątkową, choć trudną emocjonalnie wycieczkę do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Podczas zwiedzania Miejsca Pamięci młodzież miała okazję poznać tragiczną historię obozu koncentracyjnego i zagłady, który stał się symbolem cierpienia milionów ludzi w czasie II wojny światowej. Przewodnicy w sposób przejmujący opowiadali o losach więźniów, realiach życia w obozie oraz o konieczności pamięci i refleksji nad wydarzeniami tamtych lat. Uczniowie odwiedzili zarówno teren byłego obozu Auschwitz, jak i Birkenau, gdzie mogli zobaczyć baraki, rampę kolejową oraz pomnik ofiar. Ta wizyta była ważną lekcją historii, empatii i człowieczeństwa – przypomnieniem, jak istotne jest, by pamiętać o przeszłości i budować przyszłość wolną od nienawiści.

„Kto nie pamięta historii, skazany jest na jej ponowne przeżycie.” – George Santayana

W ramach obchodów Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery, 23 października 2025 r., w naszej szkole odbył się panel dyskusyjny pod hasłem „Siła relacji w erze samotności” - „Aktywność zawodowa to nie samotność”. Wydarzenie miało na celu uświadomienie uczniom, jak ważne są relacje międzyludzkie w życiu zawodowym oraz jak praca może stać się przestrzenią do budowania więzi, współpracy i rozwoju osobistego.
W spotkaniu uczestniczyli zaproszeni goście – przedstawiciele różnych zawodów: Konsul Honorowy Ukrainy w Opolu – Irena Pordzik, dyrektor PSP w Olszowej – Marzenna Staroszczyk, autorka wielu emocjonujących książek - nasza lokalna pisarka – Sylwia Młocek, maturzystka oraz piosenkarka z Łan – Marta Haba, burmistrz Ujazdu – Hubert Ibrom, Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej St. Bryg. Paweł Poliwoda oraz dyrektor naszej szkoły – Grażyna Łupak. Każdy z nich opowiedział o swojej ścieżce kariery, o swojej pasji, którą jest między innymi praca zawodowa, którą wykonują oraz o tym, jak ważna w ich codziennej pracy jest współpraca z innymi ludźmi.
Dyskusja dotyczyła m.in. następujących zagadnień, które były omawiane w formie pytań: