W dniu 13.02.2024 r. uczniowie klas 4, 5 oraz 6 wzięli udział w sztuce o charakterze profilaktycznym „Serce z Internetu” w Kędzierzynie-Koźlu. Spektakl zawierał profilaktykę problemów związanych z cyberzagrożeniami, takimi jak 1) cyberbulling, 2) grooming, 3) stalking, 4), seksting, 5) kradzież tożsamości.


1) Cyberbulling – prześladowanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi elektronicznych (telefony komórkowe, maile, witryny internetowe, czaty, fora dyskusyjne, a także dręczenie przez komunikatory, czy też złośliwe sms-y)
2) Grooming – działania podejmowane w celu zaprzyjaźnienia się i nawiązania więzi emocjonalnej z dzieckiem, aby zmniejszyć jego opory i później wykorzystać je seksualnie. Jest to także mechanizm używany, by nakłonić dziecko do prostytucji, czy udziału w pornografii dziecięcej. Potocznie przez grooming rozumie się uwodzenie dzieci przez internet.
3) Stalking – jest definiowany jako „złośliwe i powtarzające się nagabywanie, naprzykrzanie się, czy prześladowanie, zagrażające czyjemuś bezpieczeństwu", często powiązany jest z czynami karalnymi tj. obrazą i zniewagą, zniszczeniem mienia, przemocą domową.
4) Seksting – to fotografowanie się przez młode osoby i rozsyłanie zdjęć, np. znajomym bądź umieszczanie ich na portalach społecznościowych.
5) Kradzież tożsamości – złodzieje tożsamości zwykle tworzą profil przy użyciu prawdziwego nazwiska ofiary, a następnie infiltrują jej prawdziwych znajomych. Utrzymują z nimi kontakty, a następnie grożą opublikowaniem żenujących zdjęć lub kompromitujących komentarzy. W zamian za oszczędzenie wirtualnej reputacji swoich ofiar, szantażyści żądają okupu.


Celem działań teatru profilaktycznego było zwrócenie uwagi młodych widzów na cyberzagrożenia, a w szczególności na zjawisko cyberprzemocy, uwrażliwienie na specyfikę problemu, zapoznanie z możliwymi konsekwencjami przemocy w sieci dla sprawców tego typu działań, uświadomienie widzom jakie emocje u ofiar może rodzić cyberprzemoc i jakie może nieść konsekwencje oraz wpajanie zasad poprawnego poruszania się w sieci – Internet jako źródło wiedzy.


Uczniom bardzo spodobał się spektakl. Po zakończeniu sztuki, dzieci dyskutowały na wybrane tematy, poruszane na przedstawieniu. Cyberzagrożenia takie jak cyberbulling, grooming, stalking, seksitng, czy też kradzież tożsamości – były znakomicie przedstawione w spektaklu, w bardzo prosty i zrozumiały dla odbiorców sposób. Można było odnieść wrażenie, że poruszane treści, trafiały do większości uczniów.

Galeria zdjęć