„Romantyczna Italia” – Wenecja – Werona – Sirmione – Florencja _ Watykan – Rzym – to tytuł przewodni kolejnej zagranicznej wycieczki uczniów PSP w Ujeździe.

Po trzech latach przerwy spowodowanej pandemią znowu ruszyliśmy w długą drogę, aby poznać dziedzictwo kulturowe i sztukę europejską, a także spróbować porozumieć się w języku obcym z mieszkańcami słonecznej Italii. Nasze zwiedzanie zaczęliśmy od przeprawy vaporetto do Wenecji, gdzie zobaczyliśmy Bazylikę św. Marka, Pałac Dożów, Wieżę Zegarową, liczne kanały z gondolami oraz Ponte Rialto. Kolejny dzień zaczęliśmy od pysznego śniadania (szwedzki bufet), po którym pojechaliśmy do małego, bardzo urokliwego miasteczka Sirmione nad jeziorem Garda. Rejs statkiem wokół cypla półwyspu wywarł na każdym niezapomniane wrażenie. Następnie udaliśmy się d Werony, której oczywiście główną atrakcją był posąg Julii Capuletti oraz słynny balkon. Jak się okazało zawdzięczamy go dyrektorowi tego budynku. W 1936 roku Antonio Avena kazał zamontować gotycki balkon, którego oryginalnie tam nie było. Kolejny dzień i kolejna atrakcja, czyli Florencja, kolebka włoskiego renesansu. Stolica Toskanii swoimi monumentalnymi budowlami, rzeźbami i licznymi kafejkami oraz restauracjami również pozostanie w naszej pamięci. Ostatni dzień wycieczki spędziliśmy w Watykanie oraz stolicy Włoch – Rzymie. Byliśmy w Bazylice św. Piotra, gdzie zobaczyliśmy słynną pietę Michała Anioła, Ołtarz Papieski i pomodliliśmy się przy grobie św. Jana Pawła II. Rzym, to oczywiście Kapitol, Fontanna di Trevi, Schody Hiszpańskie, Forum Romanum i Koloseum. Pełni wrażeń i bogatsi o nowe doświadczenia udaliśmy się w drogę powrotną do Ujazdu. Po krótkiej sondzie na temat ulubionego miasta włoskiego przeprowadzonej wśród uczestników okazało się, że serce skradło małe, niepozorne Sirmione nad jeziorem Garda (26 głosów), kolejno podobała się Wenecja (12), Rzym (5), następnie Florencja i Werona (po 3 głosy). Ponadto uczestnikom wycieczka podobała się z powodu: „bardzo dobrego jedzenia – zwłaszcza carbonara”, „dobre lody”, „”fajny klimat”, „piękne widoki”, „sztuka Rzymu”, „chwile, które spędziliśmy w hotelu”, „fascynujący rejs statkiem”.